۱۳۹۲ خرداد ۳۱, جمعه

لوگوهای معروف چه منظوری دارند؟


برند چیزی بیش از یک لوگو است. با این حال نشان یک شرکت، کارت ویزیت آن است. خلاصه ای از همه چیز آن (کیفیت محصولات، سطح خدمات، تاریخ شرکت). برای درک قدرت فرهنگی و رواج یک لوگوی معروف، تنها کاری که باید بکنید این است که بین یک عده بچه های پیش دبستانی تحقیق کنید. کسانی که با این که نمی توانند از روی منو بخوانند، ولی می توانند به راحتی کمانهای طلایی مک دونالد را تشخیص دهند. همچون که می توانند آرم های دیزنی و نایکی (همان نایک خودمان) را نام ببرند. بچه ها همین که تبلیغات را می بینند، متوجهشان می شوند و آنها را به ذهن می سپارند. حتی تحقیقینشان داده که بیش از 90% بچه های زیر 6 سال، نشان تبلیغاتی سیگار کمل (یعنی اولد جو) را می شناسند.
لوگوها از وقتی که به عنوان وسیله ای برای نشان دادن مالکیت به کار برده شدند ("این گاو من است"، یا "من این گلدان سرامیکی را درست کردم") به چیزهای "ارزش ساز" تبدیل شدند، البته از قبل وجود مشتریانی که معمولا علاقه دارند برای محصولاتی که مارک شناخته شده ای دارند خیلی بیشتر پول بپردازند.
بد نیست با هم مفهوم چند علامت رایج را در لوگوها مرور کنیم تا بدانیم چگونه بر ما به صورت ناخودآگاه اثر می گذارند.
پیکان: پیکان معمولا نشان دهنده ی سرعت و دقت است. البته به نماد حمل و نقل هم تبدیل شده است.


از بالا، چپ به راست: هواپیماییNORTHWEST ORIENT (1)، آمازون(2)، رستوران ساب وی(3)، پست فدکس(4)
1: N و W درون قطب نما و یک عقربه رو به سمت شمال غربی
2: پیکان لبخندمانند، تداعی کننده ی فروش همه چیز از a تا z همراه با رضایت مشتری است.
3: پیکان ها سمبل سرعت ورود و خروج از ساب وی، و رنگ سبز نشانه ی سلامت غذاهاست.
4: پیکان نامحسوس بین X و E یادآور سرعت و دقت است.

پرنده: گونه های مختلف پرندگان معانی مختلفی دارند. اما معمولا نشان دهنده ی پرواز فیزیکی و پرواز ذهن هستند. به علاوه آنها از گذشته ها نماد قدرت سیاسی بوده اند.


از بالا، راست به چپ: توییتر، موسسه ی مالی و بیمه ی آلیانتس(1)، کریستال سواروفسکی، شبکه ی ان بی سی (2)، هواپیمایی لوفتانزا
1: نماد عقاب ملی آلمان در دایره
2: طاووس رنگارنگ یادآور شعار شبکه یعنی نگاه به فراسو می باشد

تاج: به شکلی ارتباط با سلطنت دارد.


از بالا، چپ به راست: رولکس، هواپیمایی سلطنتی کی ال ام، بانک پارکس، خدمات پشتیبانی کسب و کار رگوس، اپرای سلطنتی سوئد، لوازم التحریر هال مارک


امضای نوشتاری: نشان دهنده ی ضمانت، پاسخگویی، افتخار و کیفیت است.


از بالا، چپ به راست: کوکا کولا(1) کورن فلکس کلاگز، آب نبات چوبی چوپا چوپز (2)، دیزنی، پوشاک هِنِس اند موریتس (3)     
1: اسم این برند فقط به خاطر این که دو تا C در لوگو قشنگ به نظر می رسد، انتخاب شده.
2: گل سابق، به منظور افزایش فروش به چوپا چوپز (به اسپانیایی یعنی لیس لیسک) تغییر نام داد و با تبلیغات گسترده شروع دوباره ای داشت.
3: پرفروش ترین فروشگاه پوشاک دنیا در سال 2012

انسان: بیشتر در میان سازمان های بشردوستانه و مراقبت های بهداشتی به کار می رود.


از بالا، چپ به راست: یونیسف(1)، موز چیکیتا، لوازم آشپزخانه ی تسویلینک(2)، چت روم تاک سیتیسابق(3)
1: شاخه ی زیتون نماد صلح است که جهان را فراگرفته، مادر و فرزند نماد پرورش و مراقبت از کودکان است.
2: همان دو بچه ی خودمان
3: دلفی فورم فعلی

برگ: از دوره ی کلاسیک نشان دهنده ی موفقیت و برتری بوده. یعنی هنگامی که برندگان بازی های المپیک در یونان باستان، حلقه های برگ بو به تن می آویختند.


از بالا، چپ به راست: آدیداس (1) جشنواره ی کن، هتل آتنیوم، پوشاک فرد پری، هواپیمایی ایر کانادا، دانشگاه وندربیلت
1: سه برگ سمبل سه صفحه-قاره ای است که در المپیک شرکت می کردند، سه خط نماد سه فرزند داسلر است.

این هم آخر و عاقبت سیگار کشیدن اولد جو:


در یکی از پستهای بعدی روند تغییر لوگوی بعضی از معروفترین برندهای دنیا و داستان تغییر آنها را با تبلیغات پر سر وصدایشان با هم مرور خواهیم کرد.


منبع: +,+,+,+,+,+

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر